Ligt de verantwoordelijkheid voor leren nu bij de werkgever of bij de medewerker? Vaak stranden intenties bij blijven kijken in elkaars richting. Niet onlogisch, want zelfs overheden spreken elkaar tegen. Waar werkgevers hoe dan ook kunnen op inzetten? Een postief leerklimaat: dat is alvast de basis.
7 manieren waarop medewerkers het liefst leren
22-04-2025
Medewerkers moeten zelf willen leren
Wat vaststaat: medewerkers moeten zélf willen leren. Zeker als we weten dat een werkgever slechts één halte is in hun carrière. Gemiddeld hebben werknemers minstens vier werkgevers in hun loopbaan. Daarom is het cruciaal dat ze hun eigen leerproces omarmen.
Werkgevers moeten het mogelijk maken
Allemaal goed en wel, maar hoe krijgen medewerkers die niet met deze materie vertrouwd zijn zicht op de leermogelijkheden? Daarvoor hebben ze de expertise van hun werkgever nodig. Want leren gaat verder dan de klassieke, klassikale cursussen. Zo werken kortere, behapbare formats vaak beter. Onderzoek toont aan dat medewerkers een mix van leervormen verkiezen. Als werkgever hierop inspelen en medewerkers in begeleiden is cruciaal.
Dit zijn de top 7 leervoorkeuren van medewerkers:
- Leren van collega’s of leidinggevenden tijdens het werk zelf
Praktische, directe kennisoverdracht on the job.
- Klassikale opleidingen
Structuur en interactie in een traditionele setting.
- E-learning en online cursussen
Flexibel, zelfstandig leren in eigen tempo.
- Video & webinars
Visueel leren, vaak kort en to the point.
- Externe studiedagen en congressen
Inspiratie opdoen buiten de organisatie.
- Individuele coaching of teamcoaching
Persoonlijke begeleiding, gericht op groei.
- Peterschap en mentoring
Leren van de ervaring van anderen, één-op-één.
Wil u écht impact maken? Bouw een 360° leercultuur. Zorg voor een omgeving waar informeel leren even normaal is als formeel leren. Maak leren zichtbaar, toegankelijk en vanzelfsprekend. En hou rekening met verschillende types leervormen:
- Blended learning: combinatie fysiek en online leren
- Social learning: blended vorm waar veel aandacht gaat naar sociale interactie
- Microlearning: korte opleidingsmodules vaak via smartphone
- Reverse mentoring: junior medewerkers leren van meer ervaren medewerkers
Neem als werkgever uw rol op en reik de leermogelijkheden aan. Geef hierbij werknemers de kans om zoveel mogelijk zelf hun leervoorkeuren te volgen.
Leren is een noodzaak, geen luxe
De jobs vandaag zijn niet dezelfde als die van tien jaar geleden. En niet die van binnen vijf jaar, over welke sector we ook spreken. Verschillende factoren spelen hierin een rol: nieuwe technologieën nemen routinetaken over, de ESG-doelstellingen duwen bedrijven richting duurzame businessmodellen en onze productiviteitsgroei daalt. Waar in de jaren ’70 de productiviteitsgroei nog gemiddeld 4,5% bedroeg, halen we sinds 2000 nog 0,8%. Volgens McKinsey is een productiviteitsgroei van 3% in Europa mogelijk dankzij een versnelde invoering van technologie.
De conclusie? Leren is geen ‘extraatje’ meer. Het is gewoon strategisch noodzakelijk. Niet alleen op de werkvloer, ook om loopbanen wendbaar te maken. Daarvoor is een wendbare leermarkt in zijn geheel strategisch noodzakelijk.
Bron: Federgon whitepaper: Een toekomst voor leren. Leren voor de toekomst.